29 Kasım 2013 Cuma

3 Oyun: Go, Tangram ve Origami


Uzakdoğu kültürü gerçekten bizim kültürümüze göre çok farklı. Çok güzel hobileri var, üstelik bunları tüm dünyaya da tanıtıyorlar, biz de faydalanıyoruz tabi. Ben 3 farklı oyundan bahsedeceğim, ancak bu oyunlarla ilgili çok kısa bilgiler verebileceğim, detaya inemedim, ilgilenenler için piyasada bu oyunlara yönelik bir çok imkan var. İlk önce go oyunundan bahsedeceğim. Diğer adı Çin satrancı. Benim bu oyunla tanışmam onunla çok önceden tanıştığımı farketmemle başladı. Meğer okulda dersten sıkılınca bunu oynuyormuşuz. Adına da nokta oyunu diyorduk sanırım. Oynamak için sadece kareli bir kağıt, bir arkadaş iki de farklı renkte kalem gerekli. Karelerin köşelerine sırayla noktalar koyarak oynuyorsunuz. Çapraz ve yan hareket etmeye izin var. Amaç da karşı tarafın noktalarını kesintisiz noktalarınızla hapsetmek. Oyun bize göre çok eğlenceliydi, hem uzun soluklu bir oyun hem de strateji kasmayı gerektiriyordu, kuralları da çok basitti. Lisede Ankara'da o zamanlar bizim çok sevdiğimiz bir kafede bir oyun gördük. Satranç tahtasına benzer bi tahtasi bir de siyah ve beyaz bir sürü yassı yuvarlak taşları vardı.  Talimatında adına Go diyordu ve talimatlar bizim nokta oyunuyla neredeyse aynıydı. Tabi başladık oynamaya. Bir gün yan masadan biri atladı kuralları yanlış biliyorsunuz, ben Hacettepe Go Kulübü üyesiyim falan, neyse bize oyunun kurallarını, karşı tarafı tuzağa düşürmeyi herşeyi o gün öğretti.  O yıllardan sonra araya üniversite girince bir daha oynamadım, haliyle de kuralları unuttum. Daha sonra benimle go oynayabilecek birini bulunca yeniden başlamaya karar verdim. Başlangıç için de Gülçin Çakır'ın Yeni başlayanlar için Go kitabını alıp okudum. Kitap gerçekten de çok güzel. Kuralları ve tuzağa düşürme yöntemlerini güzel anlatıyor. Tavsiye ederim. Bu arada Go için henüz bilgisayara karşı oynayabileceğiniz bir program geliştirilememiş, çünkü çok fazla hamle kombinasyonu var. Yani bu oyunu karşınıza bir arkadaşınızı alıp, masanıza tahtanızı koyarak muhabbet ede ede oynamanız gerekli...
Go oyunundan sonra Tangram'dan bahsedeceğim. Tangram bir karenin 7 geometrik parçaya bölünmesiyle elde edilen, tüm parçaların yeni bir şekil üretmek üzere kullanıldığı bir oyun ya da sanat artık size göre neyse o. Benim burada kendi tangramımla yaptığım kuşu görebilirsiniz. Renkli şablonu da yanında, aslında orjinal şablonlar tilkide olduğu gibi parçalar arası sınırların belli olmadığı şeklin tüm olarak göründüğü şablonlardır. Tangramı her türlü malzemeden yapabilirsiniz. Ben renkli kağıtlardan yaptım, siz tek renk de yapabilirsiniz. Bu arada 7 farklı renk kullanarak yaptığım tangram sonunda 7 tangram oluştu. Ben de kalan 6 tanesini  hediye ettim. İnternette ya da kitaplarda çok farklı figürler bulabilirsiniz, bazılarını yapmak gerçekten çok kolay değil, ama sonuçta hoş vakit geçirebileceğiniz bir aktivite. Umarım sevmişsinizdir. 
Şimdi gelelim Origamiye. Sanırım bu 3 oyundan bizde en yaygın olanı origamidir. Origami kağıt katlama sanatıdır. Kağıt, tek bir kare parçadan oluşmalı ve kuralları gereği kesiklere ya da yapıştırmaya izin vermiyor. Aslında zor bir hobi. Biraz el becerisi, biraz sabır ve istek gerekli. Ama sonuçta ortaya çok güzel figürler çıkıyor. Kağıt katlama için bazı temel teknikler var, onları öğrenirseniz işiniz daha da kolaylaşır. Yıllar önce cadılar bayramı arifesinde bir arkadaşımla origami balkabağı yapmaya karar verdik. Sanırım sabaha kadar uğraşmıştık, muhtemelen çok zor bir figür seçmiştik ama değmişti. Origami tavşan yapmak için de örnek bir şablon deneme yapmak isteyenler için...
 Son bir kaç yıldır piyasada origami takvimleri görüyorum. Her günün sayfası aslında bir origami şablonu. Hergün bir origami yapıyorsunuz. Fikir çok hoşuma gitti, belki 2014 için kendime hediye alabilirim...


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder