29 Mayıs 2018 Salı

Google'dan Öğrendim: Çam Balı Nedir? Bal Şekerlenir mi?


Geçen Çam balı satın aldık. Metal bir kutudaydı, açtığımda içerisindeki bal baya kristalize olmuş, pütür pütür bir haldeydi. Heralde bu bal sahte diye düşündüm ve hemen Google'a sordum. Araştırmalarım sonucunda kristalleşen balın sahte olmadığını, oda sıcaklığından daha sıcak ya da daha soğuk ortamlarda bu hale gelebileceğini yazıyordu. Düzeltmek için 40 santigrat derece su banyosunda bekletmeyi tavsiye ediyordu.  Ben de öyle yaptım ancak bal eski haline dönmedi. Sonra araştırmaya daha da devam ettim. Yabancı sitelere gittim ve edindiğim özet bilgileri sıralıyorum.
Beni en çok şaşırtan ilk bilgi çam balının aslında salgı balı olması sebebiyle bal olarak adlandırılamayacağı, ingilizcede honeydew honey olarak geçtiğini öğrendim. Çünkü çam balında arılar çiçekleri değil çam ağacındaki bir böceğin şekerli salgısını kullanarak çam balını üretirlermiş. Bu böcekler Çam pamuklu biti (Marchalina hellenica) imiş. 
Çam balının şekerlenmesi çiçek ballarına göre daha az karşılaşılan bir durummuş. 1 ya da 2 yıllık eski çam balları şekerlenebilirmiş. Hemen bu bilgiyi öğrenince bizim çam balının üretim tarihine baktım. Daha yeni üretilmiş, bu yüzden yüksek ihtimalle bizim çam balı sahte, ancak bunu analize göndermeden teyit etmek mümkün değil. 
Sonuç olarak her gün yediğim çam balının çiçek balından çok daha farklı birşey olduğunu öğrendim. Çam balı da yine çiçek balında olduğu gibi sağlıklı bir besin kaynağı ancak arılar çiçekleri kullanarak üretmiyor onun yerine çamda yaşayan bir böceğin şekerli salgısını kullanıyor. Çiçek ballarının şekerlenmesi çam ballarına göre çok daha sık karşılaşılan bir durumken çam ballarının şekerlenmesinin sebebi eski tarihli olmalarındanmış.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder