9 Şubat 2015 Pazartesi

Tuvalet Kağıdı Rulosunda Fide Yetiştirme

Birkaç farklı kaynaktan da öğrendiğim üzere Şubat ayı yaz sebzeleri için tohumların ekim zamanıymış. Geçen yaz yediğim en lezzetli domateslerin, biberlerin tohumlarını kurutmuştum. Hatta bahçede yetiştirdiğimiz bir salatalığı toplamayı unutmuştuk, yenemeyecek kadar fazla olgunlaşıp bir sürü tohum üretmişti onun da tohumlarını toplamıştım. Reyhanların, fesleğenlerin, nanelerin ve rokaların tohumlarını da toplamıştım. Özellikle sonbahar aylarında birçok bitki, tohumlarını bırakmaya başlıyor. Biraz dikkatli olunca bu tohumların nerelerde olabileceğini anlamaya başlıyorsunuz. Mesela reyhan çiçek açtıktan sonra kuruyan çiçekleri birsürü tohum oluşturuyor. Ancak bunları zamanında toplamazsanız hepsi yere dökülür size de bir tane bile tohum kalmaz, bunun için çiçekler kurur kurumaz çiçekli dalı kesip saklayın, içinin tamamen tohumla dolu olduğunu göreceksiniz. Nane tohumlarını ise bu sene ilk defa gördüm. Nane de sonbaharda mavi çok küçük çiçekler açıyor, bu çiçekler kuruduğunda yine tohuma dönüşüyor; ancak tohumlar inanılmaz küçükler o yüzden toprağa bu kuruttuğunuz çiçekleri de ekseniz olur, tohumlar nasıl olsa onların içerisinde duruyorlar.
 Kendime tohumlarım için güzel bir kap buldum. Her tohumu  kuruttuktan sonra paketleyip üzerine tarihi, ne tohumu olduğu ve nereden olduğuna dair bilgileri de kaydettim. Hazırladığım bu tohum kutusunu yaz sezonu bitince eve dönüşte yanımda getirmiştim. Ayrıca tohumları sizin gibi tohum toplayıcılarıyla paylaşmak da çok eğlenceli bir etkinlik olabilir.
 Bu sıralar yazlığa gidemeyecek kadar soğuk, ancak tohum ekmek için çok uygun bir zamandayız. Geçen sene biryerlerde fideler için tuvalet kağıdı rulolarını kullandıklarını duymuştum. Bu fikir oldukça aklıma yattı. Çünkü tohumlar için daha önce plastik su bardakları kullanıyordum, bunlar hem maddi olarak bir değere sahip, hem de plastik oldukları için beni rahatsız ediyorlardı. Tuvalet kağıdı ruloları ise hem bedava, hem de çevre dostu, hatta fide dostu. Topraktaki fazla suyu emdiği için, toprak kuruduğunda bu suyu tekrar toprağa vererek toprağın nemli kalmasına yardımcı oluyor. Bu sayede rulonun kuru olduğunu gördüğünüzde suya ihtiyacı olduğunu da anlamış oluyorsunuz. Ayrıca plastik bardağın zamanla toprağa  kimyasal artıklarını geçirme ihtimali varken tuvalet kağıdı rulosunda böyle bir risk bulunmuyor. Şimdi gelelim tohum ekim işlemine. Fotoğrafta oldukça net bir şekilde nasıl olduğunu görebilirsiniz. Ruloların altına kağıt sıkıştırabilirsiniz, daha sonra ruloların içini toprakla doldurun, son kısmını biraz boşluk bırakın. Buraya ekeceğiniz tohumlardan serpiştirin ancak çok fazla sayıda tohum koymayın yoksa fidelerinizi toprağa alırken zorlanabilirsiniz. Yaklaşık 7-8 adet tohum bir rulo için yeterlidir. Tohumları koyduktan sonra üzerine 2 parmak kadar toptakla kaplayın, bu şekilde ekim işlemini bitirmiş olacaksınız. Burada önemli noktalardan biri de ruloların birbirine destek olabilmesi için sıkışık olarak yerleştirilmesidir. Ayrıca zamanla su yüzünden rulonuz açılmaya başlayabilir, merak etmeyin böyle bir durumda rulonuzu kağıt ataçlarıyla tutturabilirsiniz. Bir diğer nokta ise sulama. Bu her tohum için geçerli bir kural aslında, sulamayı damla sulama şeklinde yapmalısınız ve tohumlar çatlayana kadar bunu hergün düzenli olarak sürdürmelisiniz, çünkü tohumları çatlatmak için gerekli olan tek şey nem. Çok fazla nemden bahsetmiyorum yoksa bu sefer de tohumlarınız çürür. Damla şeklinde sulamayı üzerinde minik delikleri olan bir sulama kabıyla ya da sprey şişelerle yapabilirsiniz. Toplamda bu rulolarla 2-2,5 ay kadar birlikte olacaksınız, daha sonrasında fidelerinizi istediğiniz yere ister rulolarıyla birlikte ister ruloyu toprağından ayırarak ekebilirsiniz. Ekim öncesi rulodaki toprağın hafif kuru olması işleri daha kolay halletmenize yarayacaktır. Rulolarla birlikte fidelerinizi toprağa almanızda bir sakınca yok, sonuçta kağıt da  toprak kadar gayet organik bir madde. Bir de rulolarınızı taşıyabileceğiniz, onların bir arada durmasını sağlayacak bir leğen, hatta karton kutu kullanmalısınız. Ben karton kutu bulamadım, o yüzden bu plastik leğene kaldım. Ruloların üzerine hangi tohumları ektiğinizi de kurşun kalemle yazarsanız hangisinin ne fidesi olduğunu karıştırmamış olursunuz. Herkese bol ürünlü bir yaz diliyorum...

2 yorum:

  1. çok akıcı ve bilgilendirici bir yazı olmuş ben de bu hafta ekime başlayacağım:) umarım sorunsuz çıkar hepsi🌼

    YanıtlaSil
  2. Tohum ekmek için tam zamanı şu an, ben de başlayacağım. Nazik yorumunuz için teşekkürler:)

    YanıtlaSil