2 Aralık 2013 Pazartesi

Çay

Kahveyle ilgili yazımdan sonra çayla ilgili de birşeyler yazmak istedim. Türkiye'de çay  içmeyen çok azdır. Çayın hayatımızdaki yeri gerçekten çok büyük, çok güzel bir kültür. Zaten herkes en güzel siyah çayı demlemeyi biliyor. Ben burada siyah çay nasıl demlenir anlatmak istemiyorum. Onun yerine siyah çaya alternatif diğer çaylarla ilgili bildiklerimi paylaşacağım. 
Öncelikle son günlerdeki favori çayım yeşil çayla konuya başlayacağım. Yeşil çay bildiğimiz siyah çayla aynı bitkiden elde ediliyor. Yeşil çayın farkı ise siyah çaydaki gibi fermentasyona uğramadan çay yapraklarının tüketime sunulmasıdır. Yeşil çayın yararlarından bahsedip lokman hekime dönüşmek istemiyorum, ama yeşil çay gerçekten iyidir, içiniz. Ama biliyorum ki bir çok kişi yeşil çay deyince geriliyor, yani tadını sevmiyor. Ben de ilk içtiğimde beğenmemiştim. Piyasada genelde poşet çay halinde bulunuyor. Poşet çaylarla ilgili bir dip not söylemek istiyorum, poşet çayınızda zımba var mı diye dikkat edin varsa kullanmayın o markayı, gerçi artık piyasada zımbalı ürünler çok azaldı ama yine de hatırlatayım istedim. Benim favori poşet yeşil çayım Lipton'un piramit naneli yeşil çayı, tavsiye ederim çok lezzetli, çok yoğun nane aroması ile yeşil çayın tadı çok yakışmış.  Ama ben yeşil çay için Lipton'un ve Çaykur'un yeşil çay yapraklarını kullanıyorum, genelde büyük marketlerde bulunuyor. Eğer bu çayı siyah çay gibi demlerseniz, tadı çok acı olacağından sevmezsiniz. Zaten yeşil çayı uzun süre ısıya maruz bırakmamanız gerekiyor. Kahve yazımdaki french presste vermiş olduğum tarifimdeki kurallar dahilinde ( 70°C suda 3-4 dk) demlerseniz tadını çok seveceksiniz. Bir kişi için 1 tatlı kaşığı yeşil çay ölçüsü benim kendi tarifimdir, tavsiye ederim. Bu arada yeşil çayda da siyah çayda olduğu gibi kafein olduğunu unutmayın
Diğer favori çayım ise bir karışımdan oluşuyor. Kış ayları için hastalandığınızda içeceğiniz ya da lezzetli, farklı birşeyler içmek istediğinizde içebileceğiniz bir çay. Bu çayı hazırlamak için içerisinde süzgeci bulunan cam demlik kullanıyorum. Şimdi gelelim çayın yapılışına:
Ihlamur ( yaprak kısmı değiil, çiçek kısımlarını tercih edin)
Kuşburnu
Adaçayı
Zencefil
Karanfil ( İri çekilmiş)
Tarçın (İri  çekilmiş)
Yeşil Çay
Çay için kullandığım malzemeler bunlar. Şimdi oranlara gelirsek ölçü vermekte zorlanırım, ama siz bir kaç denemeden sonra en sevdiğiniz tadı yakalayabilirsiniz. Ben ıhlamur ağırlıklı bir çay seviyorum. Tarçın ve karanfili çok koyarsanız sert bir çay oluyor. Ama ıhlamur tadını dengeliyor. Çay demlenirken çok güzel kokuyor, benim bu çayda sevdiğim tat  pembe-turuncu arası bir renkte olduğu zaman oluyor.  Bu çayı teneke bir kutunun içinde karışımını hazırlayıp ağzı kapalı olarak saklıyorum. Demleyeceğim zaman demliğe bir kişi için 2 tatlı kaşığına yakın miktarda koyuyorum. Demlerken, kaynamış suyun üzerine çayı koymanız gerekiyor. 3-4 dk kadar kaynatıp içebilirsiniz. Yanında tatlı kurabiyelerle çok güzel gidiyor.



 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder